Waarom heten de Noordzee en de Oostzee zo?

De noordzee ligt in het Westen en de oostzee ligt in het Noorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Zeeën worden vaak genoemd naar hun ligging t.o.v. de meest gebruikte toevaartroutes en hun "internationale ligging t.o.v. wat wij belangrijk vinden..

Op de Noordzee varen de meesten naar het Noorden, over Groot-Brittannië, Verder ligt het NW van de Hollandse kust, NO t.o.v. de Engelse kust en NNW t.o.v. de waddeneilanden
voor de Oostzee moet je vooral naar het Oosten (tussen Scandinavie - Duitsland - Polen) varen. Je moet vooral naar O om bij de Oostzee te komen.

Op de Zuiderzee (tegenwoordig Ijsselmeer) moest je naar het zuiden varen om bij Amsterdam te komen.

Het is vaak arbitrair t.o.v. een bepaald gezichtspunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Voor Engeland ligt de Noordzee in het oosten, voor frankrijk in het noorden.
Dus waarschijnlijk heeft iemand die zuidelijk van de Noordzee woonde de naam bedacht. En woonde degene die de naam Oostzee bedacht ten westen van de zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de kaart van Europa een kwartslag naar rechts kantelt dan klopt het precies. In de Romeinse tijd en de vroege middeleeuwen hanteerde men veelvuldig de zogenaamde west-oriëntatie waarbij het huidige Groot-Brittannië ten westen van Spanje gesitueerd wordt. Op zo'n kaart ligt de Oostzee inderdaad ten oosten van de Noordzee.