Kun je je pensioen uitstellen als je in de ww zit?

Het pensioen gaat in op 65 jaar. De ww loopt door tot 65 jaar en 9 maanden. dus gedurende die 9 maanden wordt het pensioen ingenomen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.5K
tinus1969
7 jaar geleden
En maakt dat uit voor je pensioen na die 9 maanden?
ronron1212
7 jaar geleden
is jou pensioendatum dan niet uitgesteld
ronron1212
7 jaar geleden
Je krijgt of pensioen of ww beide kan niet.

Antwoorden (1)

Nee. De startdatum van een ouderdomspensioen kan worden uitgesteld als het pensioenreglement dat toelaat (tot een maximum aantal jaren) maar dan geldt wel het doorwerkvereiste als werknemer in dienstbetrekking. Het pensioen moet dan starten als de werknemer stopt met werken.

Als het pensioenfonds in een "ww-situatie" de startdatum zou uitstellen, ontstaan fiscale ongemakken.

Toegevoegd na 55 minuten:
Doorwerken als ondernemer zou ook mogen.

"De uitkeringen van het ouderdomspensioen moeten uiterlijk ingaan op het moment waarop de werknemer de leeftijd bereikt die vijf jaar hoger is dan de voor de werknemer geldende AOW-leeftijd (artikel 18a, vierde lid, 5º, van de Wet op de loonbelasting 1964 (Wet LB)). Op het moment dat het ouderdomspensioen 100% van het pensioengevend loon komt te bedragen voordat de werknemer de AOW-leeftijd bereikt, moeten de uitkeringen uiterlijk ingaan op de AOW-leeftijd (artikel 18a, vierde lid, 3º, Wet LB) Zie ook Vraag & Antwoord 08-044. Indien het ouderdomspensioen 100% van het pensioengevend loon komt te bedragen nadat de werknemer de AOW-leeftijd heeft bereikt moet het pensioen direct ingaan (artikel 18a, vierde lid, 4º, Wet LB).

(...)

Voorwaarde voor uitstel: doorwerken
Uitstel van de pensioendatum is in beginsel alleen mogelijk indien en voor zover de pensioengerechtigde na die datum blijft doorwerken in de dienstbetrekking. Deze voorwaarde volgt uit artikel 18a, vierde lid, 2º, Wet LB en de artikelsgewijze toelichting daarop. Het artikellid is erop gericht te voorkomen dat een werknemer de ingangsdatum van zijn pensioen uitstelt indien hij ophoudt met werken. (...)

In onderdeel 7 van het besluit van 6 november 2015, nr. BLKB2015/830M is echter goedgekeurd dat de ingangsdatum van de uitkeringen van het ouderdomspensioen ook kan worden uitgesteld indien en voor zover na beëindiging van de dienstbetrekking wordt doorgewerkt als ondernemer of als resultaatgenieter.

Indien de pensioendatum wordt uitgesteld zonder dat sprake is van voortzetting van de dienstbetrekking of van doorwerken als ondernemer of als resultaatgenieter, wordt de regeling onzuiver en treedt artikel 19b, eerste lid, aanhef, onderdeel a en onderdeel c, slot, Wet LB in werking. De gehele aanspraak wordt dan belast."

Doorwerken
Computoon