Je huis is verkocht, en over vier weken is de definitieve overdracht. Is een VVE bijwonen nog toegestaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Ja, zolang de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden, ben jij eigenaar van het appartementsrecht en dus van rechtswege lid van de VvE. Jij mag daarom ook nog meestemmen over zaken die de toekomst aangaan. Pas als de overdracht heeft plaatsgevonden, is de nieuwe eigenaar lid van de VvE en mag hij/zij stemmen in de vergadering.

Toegevoegd na 1 minuut:
De vergadering moet natuurlijk in dat geval wel plaatsvinden voor de overdracht. Het is niet zo dat je mag meestemmen op een vergadering waarvan je wel al de uitnodiging hebt ontvangen, maar op de vergadering zelf geen eigenaar meer bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat mag, maar....

Je zit dan in een bijzondere situatie. Je mag (of wordt zeer sterk geadviseerd) alleen meestemmen over besluiten die je hebt overlegd met de nieuwe eigenaar. Immers, je hebt de woning verkocht op basis van een aantal mededelingen en een bepaalde situatie. Mocht er op de betreffende avond bijvoorbeeld worden gestemd over zeer groot onderhoud met eigen bijdragen etc. of een sterker verhoging van kosten of eenmalige bijdrage die aanzienlijk genoemd mag worden dan verandert die situatie sterk en kun je in vervelende situaties komen ivm je mededelingsplicht.

Mijn advies: overleg met degene waaraan je hebt verkocht en nodig hem/haar eventueel uit de vergadering bij te wonen, of stem vooraf goed af waarvoor je wel voor/tegen/blanco zult stemmen. Dan heb je achteraf nooit problemen.